Brzdu lze vybavit různými motory - mechannickým, pneumatickým, hydraulickým, elektrickým.
K základně brzdy jsou otočně načepována dvouzvratná ramena. Jednou stranou ramen pohybuje motor; na protilehlé jsou držáky brzdových destiček. Tato konstrukce zabezpečuje, že teplo vzniklé brzděním neovlivňuje funkci motoru. Pružiny destiček přidržují destičky v zahloubení držáků a současně umožňují jejich snadnou demontáž. Motor je k rameni motoru zajištěn maticí G 3/4“. Nástavec motoru slouží pro přizpůsobení délky pístu motoru síle kotouče. Tažná pružina zajišťuje v „odbrzděném“ stavu „vzduchovou mezeru“ mezi destičkami a kotoučem. Brzdy lze na kotouči výhodně párovat pro kompenzaci ohybového momentu.
Brzda se musí upevnit (2 x M10 8.8 M= 65 [Nm]) na dostatečně tuhý podstavec ( přenášený Mb) symetricky a paralelně s kotoučem.Pro vertikální kotouč ideálně horizomtálně (postavení ručiček mezi “ 9. a 15. hodinou“). Namontuje-li se pod horizontálu níže než 10°musí se opatřit dorazy kompenzující hmotnost motoru. Toto platí bezvýhradně pro horizontální kotouč! Dbát na zachování vzduchové (kota 11,5 mm) mezery mezi základnou brzdy a obvodem kotouče. Brzdové destičky nesmí přesahovat obvod kotouče; min.1,5[mm] odstup.
Vzduch: Suchý, filtrovaný (20 [mikrometrů]), s olejovou mlhou, max tlak dle diagramů.
Min. olej: Filtrace pož. 25; doporučená 40 [mikrometrů]. Teplota –20/+80[°C]
Kotouč: Od průměru 120 [mm] jakéhokoliv smyslu otáčení. Montážní otvory „volné“ musí kompenzovat tepelnou roztažnost. Max. axiální házivost +/- 1[mm].
Standardní bezasbestový materiál omezen povrchovou teplotou max. 250 [°C]. Minimální tloušťka je 8 [mm]. Kontrola výměny při stavu „zabrzděno“ minimální vzdálenosti 2,2 [mm] povrchu kotouče a ramena. Pružinu napřed oboustranně „vetknout“ do destičky, poté “přehoupnout dodrážky v rameni.
Záběh: Destičky musí být čisté a suché.Nepřekročit povolenou tepltou; brzdu případně chladit!
Brzdění statické: koeficient tření může klesnout o 50% i více!.
Brzdění dynamické: zábíhat nenásilně až do 100 % „zalapování“. Progresivně pokračovat do plné brzdné síly. V případě zvýšeného otěru, zvyšovat otáčky, resp. přítlak pomaleji aby nedošlo k vytvoření „horkých míst“. Plynule odstraňovat prach z třecích ploch .
Brzdění „lehké“: bez speciálních nároku. Brzdění „těžké“ (vyšší než 350 [°C]), nebo „havarijní“ se vyskytuje občas, nebo vyjímečně. Po takovémto brzdění je nutné před opakováním kotouč schladit na teplotu okolí. Vyskytne-li se, lze počítat i se zničením destiček- vyměnit; kotouč „stočit“, nebo vyměnit!.Po výměně musí následovat nový „záběh“. Týká se to jak brzdění „přímého“, tak i „nepřímého“ – pružinami. Rovněž u „pružinových“ brzd se musí zajistit „protitlakem“ progresivní „záběh“.
Brzda (vyjímka “pružinové motory“) nevyžaduje zvláštní údržbu. Vizuální kontrola. destiček. U brzd CHS a CPS „odbrzděno“, po opotřebení ca 1 [mm]/destičku nástavcem motoru obnovit 1-[mm] vzduchovou mezeru kotouč-destička. Dle povahy provozu v době inspekčních prohlídek hlavních částí náhonu kontrolovat brzdu vizuálně, zvláště pak stav destiček. Odstraňovat zbytky brzdění. Zkontrolovat těsnost a stav motoru. Při vysokém cyklování udržovat třecí kovové povrchy čisté, případně znovu namazat tukem. Při manipulací/servisu pružinových“ brzd před povolení matice G 3/4“ použít montážní přípravek. Př vysokém cyklování brzdu udržovat rameno/základnu čisté a přimazávat Mo tukem s přídavkem proti rzi. Používat originální náhradní díly.