K základně brzdy jsou otočně načepována dvojzvratná ramena. Jednou stranou ramen pohybuje motor; na protilehlé jsou pomocí kolíků otočně upevněny držáky brzdových destiček. Tato konstrukce zabezpečuje, že teplo vzniklé brzděním neovlivňuje funkci motoru. Pružiny destiček přidržují destičky v zahloubení držáků a současně umožňují jejich snadnou výměnu. Motor je prostrčen ramenem a zajištěn maticí. Nástavec (ev. s držákem) motoru přizpůsobuje délku pístnice motoru síle kotouče. Paralelogramové vedení držáků destiček s „dorazy“ ramen (táhla, tažné pružiny) zajišťují v „odbrzděném“ stavu vzduchovou mezeru a paralelitu (destička – kotouč). Brzdy lze použít nezávisle od smyslu otáčení, na jenom kotouči v párech, nebo více dle požadovaného Mb.
U motoru HS zašroubujte montážní přípravek (u PS je integrován). Držte hlavu šroubu a otáčejte maticí do plného stažení pružinového svazku. Zašroubujte nástavec motoru s maticí do pístnice motoru. U PS není nástavec motoru nastavitelný. Prostrčte motor s nástavcem ramenem a zajistěte maticí.
Brzdu upevněte (3x M12, 8.8, M = 90 [Nm]) na dostatečně tuhý podstavec symetricky, paralelně a s 5 [mm] vůlí mezi základnou brzdy a obvodem kotouče. Brzdové destičky nesmí přesahovat obvod kotouče; doporučuje se min. 2 [mm] odstup. Pro vertikální kotouč ideálně ustavte horizontálně (mezi 9. a 15. „hodinou“). Při montáži více než 10° pod horizontálu zajistěte zachování vzduchové mezery při odbrzdění (kompenzace hmotnosti motoru a tahu hadice). Ustavte, přišroubujte brzdu vzhledem ke kotouči.
HHSOHS HPS/OPS
Standardní neasbestový materiál slouží do 250 [°C]. Pro vyšší teploty nabízíme sinter. Destičky o tloušťce 6 [mm] vyměňte. Pružinu destičky vetkněte do děr, poté oboustranně „přehoupněte“ přes nálitky držáku.
Záběh: Destičky musí být čisté a suché. Při záběhu nepřekročit max. teplotu; brzdu chladit.
Brzdění statické: Účinnost klesá i po záběhu až o 40%!
Brzdění dynamické: Záběh provést nenásilně až do 100 % „zalapování“ destiček do kotouče. Progresivně pokračovat do plné brzdné síly. V případě zvýšeného otěru, zvyšovat otáčky, resp. přítlak pomaleji aby nedošlo k vytvoření „horkých míst – modrých ok“. Odstraňovat prach.
Brzdění „lehké“: bez speciálních nároku.
Brzdění „těžké“ (vyšší než 350 [°C]), nebo „havarijní“ se vyskytuje výjimečně. Po „havarijním“ brzdění schladit kotouč a všechny styčné plochy prohlédnout (dostatečná síla destičky u vetknutí pružiny). Zesklovatělé destičky obrousit/vyměnit. Došlo-li k „rozmazání“ aluminia rozpadlého držáku destičky, kotouč obrobit/vyměnit. Před zprovozněním (i pružinové) brzdy znovu zaběhnout.
Brzdy vyžadují minimální údržbu. U HHS, OHS po opotřebení destiček o 1 [mm]/destičku „přestavit“ nástavec motoru na minimální 0,5[mm] vzduchovou mezeru (destička-kotouč). POZOR při manipulaci / servisu „pružinových“ brzd odbrzdit montážním přípravkem před povolením matic motoru! Brzdu kontrolovat vizuálně, zvláště pak stav destiček. Odstraňovat zbytky brzdění. Zkontrolovat těsnost a stav motoru. Používat originální náhradní díly. Při vysokém cyklování třecí kovové povrchy čisté, čepy brzdy a ramena přimazávat Mo-tukem s přídavkem proti rzi. Při výměně destiček pružinu destičky napřed oboustranně uvolnit z destičky. Při výměně ramen držáků destičky seřídit táhla, zachovat paralelitu destiček ke kotouči. Brzdu HE lze „rozevřít“ pouze elektricky rychlým zapínáním/vypínáním páčky ovládací skříňky
Vzduch: Suchý, filtrovaný (20 [μm]), max. tlak dle diagramů.
Min. olej: Filtrace pož. 25; doporučená 40 [μm]. Teplota kapaliny -20/+80 [°C].
Kotouč: Od průměru 350 [mm] jakéhokoliv smyslu otáčení. Montážní otvory kotouče musí kompenzovat tepelnou roztažnost. Max. axiální házivost nesmí přesáhnout 2 [mm]. Kotouč s poškrábaným povrchem se musí opracovat/vyměnit.